Een keer per maand verzamelen zich jongens en meisjes tussen 7 en 17 jaar in de Stekense bib om te leren programmeren en hun creativiteit los te laten op een videospel, elektronica of een robot. Klinkt cool? Is het ook! Uitproberen, prutsen en experimenteren maar vooral denkprocessen aanscherpen, goesting krijgen in digitale avonturen.
Voor mij is het leukste aan Gazet Van Stekene zaken te ontdekken waar ik ‘de ballen van afweet’. Enter: CoderDojo. Ewald Pauwels, tevens medewerker bij UGent aan de Vlaamse ‘supercomputer’ (de snelst werkende computer in Vlaanderen die zich leent tot toponderzoek), is één van de vrijwillige coaches bij de CoderDojo afdeling Stekene. Bij Ewald geen ingewikkelde termen of moeilijke woorden die het verstand van een 67-jarige leek te boven gaan. Logische beginvraag: ‘Wat is CoderDojo?’
‘CoderDojo Belgium, onderdeel van een wereldwijde club, is een non-profit beweging die gratis bijeenkomsten organiseert voor jongeren om in clubverband te leren programmeren. Dojo’s worden volledig opgezet door vrijwilligers. In Stekene komen telkens circa 20 jongeren langs, ze worden begeleid door een aantal coaches.’
Twee online platformen
In Stekene werkt CoderDojo rond twee ‘online platformen’: Scratch en Microbit. ‘Scratch is een programma waarmee je zelf animaties, games en interactieve verhalen kan programmeren, het is een vereenvoudigde programmeertaal die bestaat uit visuele blokjes tekst, ‘puzzelblokjes’. Omdat Scratch zoveel mogelijkheden biedt is het de standaardtaal om te leren programmeren.’
Ik ben nog mee, maar wat is dan Microbit? ‘Dat is een door de BBC ontwikkelde minicomputer voor kinderen. Het doel is om kinderen wat te leren over elektronica, technologie en programmeren. Ondanks zijn kleinere formaat, ter grootte van een kredietkaart, beschikt deze nanocomputer toch over een aantal sensoren en programmeerbare ledjes aan boord.’
Gezocht: coaches
De uitleg van Ewald werkt aanstekelijk, was ik maar jonger dan 18 dan zou ik me zeker eens aanmelden voor een workshop bij CoderDojo. De insteek van de organisatie bevalt me. ‘De focus ligt op de autonomie van de kinderen: zelf leren prutsen, kijken waar het schip strandt, een beetje klooien, dingen uitzoeken, af en toe vastlopen. Indien nodig krijgen ze ‘hulp’ van coaches. Soms komen kinderen af met een ‘zot’ project, dat werkt aanstekelijk voor de ganse groep. We zien kinderen ‘groeien’ wanneer ze hun project uit de doeken mogen doen, het zorgt voor een boost aan zelfvertrouwen.’
Het succes van CoderDojo heeft ook te maken met de sympathieke aanpak. ‘We zijn geen school, jongeren volgen hier geen lessen. Met een paar kleine richtlijnen gaan ze op verkenning uit en doen de meest fantastische ontdekkingen, een nieuwe wereld opent zich.’
Voelt u zich aangesproken om coach te worden bij CoderDojo? ‘Je hoeft geen IT-expert te zijn, interesse in technologie en geduld met kinderen, daarmee heb je al een perfect profiel.’
Meer informatie en inschrijven via https://stekene.coderdojobelgium.be
Quote: ‘CoderDojo organiseert gratis bijeenkomsten voor jongeren om in clubverband te leren programmeren.’