BROUWERIJ The Musketeers stelde eind oktober twee nieuwe creaties voor in het prachtige brouwerijcafé in de Reepstraat te Sint-Gillis. Tijd om met Stekenaar Stefaan Soetemans, mede-oprichter en nu naast Kristof De Roo nog één van de twee vennoten even stil te staan bij de geschiedenis en het gamma van The Musketeers.
‘We waren met vier brouwingenieurs die in 1999 in de keuken van Kristof’s moeder de eerste biertjes produceerden’, vertelt Stefaan. ‘De naam The Musketeers met de twee degens en de hop in ons logo verwijst naar die vier vrienden. Ondertussen zijn we ruim twintig jaar verder en zaten we eerst in Oostakker. Nadien verhuisden we naar het industriepark in Stekene. Daar hebben we nooit gebrouwen, enkel de logistiek zat daar. Ideaal dichtbij, gedurende de drie jaar lange opbouw van de gloednieuwe brouwerij in Sint-Gillis.’
Harde tijden
‘Net zoals de toenmalige musketiers moesten wij ook de nodige gevechten leveren. De nieuwe site opende in 2019 en we kregen al meteen de covidpandemie te verwerken waardoor ons café moesten sluiten. Het waren harde tijden maar we hebben ze overleefd. Sindsdien hebben we ons team permanent uitgebreid, nu werken we fulltime met 12 mensen in de brouwerij en vier in het brouwerijcafé. Aangevuld met ongeveer 45 losse medewerkers, vaak studenten, en die hebben we allemaal hard nodig.’
Vier plus twee series
De voorbije jaren is het assortiment aan bieren doorlopend uitgebreid, onbegonnen werk om die hier allemaal op te sommen. De meesten zijn ondergebracht in vier series: Troubadour, Belgian Legends, Abbey en Bucket List. Daarnaast ook nog twee speciale reeksen: Dirty Talk in samenwerking met kok Nick Bril en de Barrel Aged, gerijpt in houten vaten van verschillende sterke dranken. Vooral de Bucket List serie spreekt tot de verbeelding: prettig gestoorde namen van bieren die allemaal tijdelijk gebrouwen worden, enkel kiss my neighbour’s wife is een blijver. Deze laatste wordt ook in blik verkocht. ‘Blik heeft vele voordelen’, zegt Stefaan. ‘Het koelt veel sneller, je krijgt dubbel zoveel volume in een vrachtwagen en de flesjes moeten niet nog een keer terug naar de brouwerij gevoerd worden. Minder transport is minder belastend voor het milieu.’
Winter
Terug naar eind oktober, bij de voorstelling van twee nieuwe bieren. Troubadour Winter is een kerstbier, verkrijgbaar van zodra de wintertijd ingaat. De bedoeling is dat ieder jaar opnieuw te doen met hetzelfde recept. Een donkere robijnrode kleur met een alcoholpercentage van 9.9 procent. ‘Net geen tien, dat is bewuste keuze. Het bier is zo hartverwarmend dat je de chauffage deze winter niet meer moet aanzetten.’
Joyride
Joyride in a shopping cart is de twaalfde creatie van de Bucket List serie. ‘Een honey ale, gebrouwen met Weyn’s honing want lokale leveranciers zijn belangrijk. In totaal vijfhonderd kilogram honing op honderd hectoliter, maar het resultaat is zeker geen kleffe zoete smaak.’ Ik had het voorrecht om in naam van Gazet van Stekene als eerste te proeven. Een aanrader, wees er snel bij nu het nog kan want honderd hectoliter dat is tienduizend liter of dertigduizend flesjes. En op is op.