Basisschool De Molenberg in de Kerkstraat is een buitenbeentje onder de Stekense scholen. Dankzij diverse speelplaatsen en een prachtige tuin annex bos beschikt De Molenberg over een groene omgeving waar kinderen zich volop kunnen uitleven. ‘Maar er is nog zoveel meer. ‘Samen leren samenleven’ is de kernopdracht voor elke leerkracht op onze school,’ vertelt directeur An Waterschoot.
De Molenberg, in centrum van Stekene, telt ongeveer 220 leerlingen verdeeld over 4 kleuterklassen en 6 klassen lager. ‘Wij zijn een GO! School die behoort tot de scholengroep 17 Waasland, goed voor een 20-tal Glunder basisscholen en 6 secundaire scholen. Als Glunder basisschool omarmen wij een aantal waarden: onderwijs op maat, leerplezier, openheid, activerend leren en samenwerking. Wij moedigen creativiteit en zelfexpressie sterk aan om de persoonlijke, volledige ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen.’
Iedereen is verschillend maar iedereen hoort erbij
‘Reeds van in de kleuterklassen starten we ijsbergrekenen. De ijsbergdidactiek is een aanpak waarbij we uitgaan van concrete materialen naar schematisch en abstract formeel rekenen met getallen. Rekenen kan met een ijsberg worden vergeleken. Sommen zijn slechts het topje ervan, het belangrijkste deel bevindt zich onder de oppervlakte, het topje komt boven door het drijfvermogen van wat onder water zit. Deze didactiek passen we ook toe in het lager onderwijs.’
‘Daarnaast zetten we in op co-teaching. Concreet gaan we in elk leerjaar met twee leerkrachten aan de slag. Het is een succesvolle aanpak, elk kind kan op zijn eigen niveau en tempo leren, iedereen is verschillend maar iedereen hoort erbij. Door deze twee leerkrachten kunnen we inzetten op de diversiteit in de klas. Door co-teaching is er ook meer tijd en ruimte voor kringgesprekken, kindgesprekken of conflictbemiddeling.’
Lessen van rots en water
Voorts lopen er ook nog lessen van rots en water. ‘Dit is een training in weerbaarheid en positieve sociale vaardigheden. Het doel van deze lessen is om het welbevinden van de kinderen te vergroten en sociale problemen, waaronder pesten en grensoverschrijdend gedrag, te verminderen.’
Een groene school
De Molenberg maakt maximaal gebruik van zijn prachtige, groene locatie. ‘Dit grote terrein gebruiken we voor buitenlessen en andere activiteiten zoals onder meer cyclocross, voetbaltornooien of een vrijetijdsmarkt. Voor onze jongste kleuters is er nog een aparte afgeschermde groene ruimte waar zij in een veilige omgeving volop op ontdekking kunnen gaan. Daarnaast beschikken we nog over een slaapklasje voor onze jongste kleuters.’
Open school
An Waterschoot benadrukt het ‘open’ karakter van de school en het belang van een goed contact met de ouders. ‘Naast de vaste oudercontacten zijn er nog openklasmomenten, activiteiten en uitstappen waarbij de ouders betrokken worden. Er is voldoende tijd en ruimte voor een ‘losse babbel’ wat zeker de relatie school en ouder ten goede komt.’
Quote: ‘Wij moedigen creativiteit en zelfexpressie sterk aan om de persoonlijke, volledige ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen.‘