Vanaf maandag 1 juni voert de gemeente Stekene een vernieuwd dienstverleningsconcept in het gemeentehuis in. Daarmee wil het lokaal bestuur inwoners sneller, flexibeler en klantvriendelijker helpen. Het nieuwe systeem combineert werken op afspraak met vrije inloopmomenten en introduceert ook een snelbalie en een digitale aanmeldzuil.
Het vernieuwde concept kwam tot stand na een intensief voorbereidingstraject binnen de gemeentediensten en werd mee opgebouwd op basis van de resultaten van een grootschalige burgerbevraging in het najaar van 2025. Meer dan 1 300 inwoners namen daaraan deel.

Combinatie van afspraak en vrije inloop
De voorbije jaren werkte het gemeentehuis grotendeels op afspraak. Dat systeem blijft behouden als basis, maar wordt vanaf nu aangevuld met vrije inloopmomenten. Uit de burgerbevraging bleek immers dat een meerderheid van de inwoners vragende partij was voor meer flexibiliteit. Vooral mensen met korte vragen of snelle administratieve zaken wilden opnieuw spontaan kunnen binnenlopen. Daarom kan je voortaan op dinsdag- en donderdagvoormiddag zonder afspraak terecht bij alle diensten in het gemeentehuis. Voor complexere dossiers blijft werken op afspraak aangewezen. Zo kunnen medewerkers voldoende tijd voorzien en blijven wachttijden beperkt.
Burgemeester Stany De Rechter is tevreden dat het vernieuwde concept nu officieel van start gaat: ‘Met deze vernieuwing zetten we een belangrijke stap naar een modernere en toegankelijkere dienstverlening. We hebben goed geluisterd naar onze inwoners. Zij waarderen onze medewerkers enorm, maar vroegen tegelijk meer flexibiliteit en eenvoud. Met dit nieuwe systeem proberen we het beste van twee werelden te combineren: de voordelen van werken op afspraak én de mogelijkheid om opnieuw spontaan binnen te lopen. Dienstverlening moet efficiënt zijn, maar ook menselijk en bereikbaar blijven.’
Met de heropening van het dienstenloket verdwijnt er dus een fysiek en mentaal obstakel. ‘Wij vinden dat de drempel om naar het gemeentehuis te komen weg moet. De dienstverlening moet dichter en eenvoudiger bij de burger komen. Mensen moeten zich thuis voelen in wat ook hun gemeentehuis is, ze moeten er spontaan terecht kunnen voor vragen en informatie. Zo werken we verder aan een warme en transparante lokale overheid’, stelt schepen voor burgerparticipatie Carl Ivens.