Twintig jaar geleden begon het allemaal eerder toevallig in de lokalen van rockschool OZMA in Lokeren. Vandaag staat coverband G-Strings nog altijd op podia in de regio (onlangs nog op de Beneluxfeesten) met een duidelijk doel: mensen doen meezingen, dansen en een fijne avond bezorgen.
Voor Stekenaar Patrick, drummer van de groep, begon het muzikale avontuur op een onverwachte manier. “Ik ben nooit een stilzitter geweest en deed veel aan sport,” vertelt hij. “Maar door blessureleed moest ik plots stoppen. Daarom had ik mezelf net een drumstel aangeschaft, alleen kon ik er op dat moment eigenlijk niet op spelen.” Wat later kwam hij terecht bij de rockschool in Lokeren, waar alles in beweging kwam.
De kiem van de band werd gelegd bij OZMA, waar Patrick, Herwig en Johnny privéles volgden. Hun leerkracht stelde voor om een ensemble op te starten. “Zo is het eigenlijk begonnen”, klinkt het eenvoudig. De bezetting was in de beginjaren soms zoeken. Nu bestaat ze uit zanger Jan, leadgitarist Filip, slaggitarist Herwig, bassist Johnny, toetsenist Jos en drummer Patrick.
Opvallend: ook zanger Jan heeft een link met OZMA. Hij gaf er les en leerde zo enkele muzikanten kennen, al sloot hij zich pas later bij de band aan. Dat zorgt soms voor geplaag op het podium. “Wij staan allemaal heel stil,” lachen de bandleden, “zodat Jan goed tot zijn recht kan komen.” Wie G-Strings aan het werk ziet, merkt meteen dat zes muzikanten een podium behoorlijk vullen. Met een repertoire vol covers brengen ze vooral rock- en ambiancemuziek: nummers die herkenbaar zijn, energie geven en waarbij het publiek spontaan begint mee te zingen.
Repeteren proberen ze wekelijks te doen, maar makkelijk is dat niet. De bandleden wonen verspreid over verschillende gemeenten, van Stekene en Beervelde tot Willebroek, Liedekerke en zelfs het Nederlandse Koewacht. “Met zes agenda’s op elkaar afstemmen is niet evident,” geven ze toe.
Toch blijven ze ambitieus binnen realistische grenzen. Een tiental optredens per jaar is voor hen ideaal. “Het blijft een hobby”, klinkt het nuchter. De balans tussen muziek, gezin en andere bezigheden blijft belangrijk. Wanneer de vraag valt of Pukkelpop nog op hun verlanglijst staat, wordt er vooral luid gelachen.
Mooie herinneringen hebben ze genoeg. Zo bleef de groep ooit een weekendje overnachten in Nederland na een optreden, een ervaring die nog vaak wordt bovengehaald. Maar niet elk hoofdstuk was even vrolijk. Ongeveer twee jaar geleden verloor de band een van haar eerste leden. Een gebeurtenis die de groep nog altijd raakt.
Naast het plezier van samen muziek maken, proberen G-Strings ook iets terug te geven. Jaarlijks spelen ze op Bosdorp voor de Poezevrienden, waarbij de opbrengst naar Kom op tegen Kanker gaat. “Dat vinden we belangrijk”, zeggen ze. “We zijn gezond, kunnen muziek maken en als we daarmee ook iets voor anderen kunnen betekenen, dan doen we dat graag.”
Bekijk hier ook onze fotoreportage van de Beneluxfeesten: Beneluxfeesten 2026 – gazetvanstekene.be
Lees ook ons eerdere artikel over de Poezevrienden en hun inzet voor Kom op tegen Kanker: De Poezevrienden ronden de kaap van 10.000 euro! – gazetvanstekene.be