In de richting Moderne Talen op onze school bieden wij maar liefst 5 talen aan: Engels, Frans, Duits, Spaans en uiteraard de moedertaal het Nederlands.
Tijdens het vak Nederlands komen verschillende onderwerpen aan bod en zetten de leerkrachten in op leesvaardigheid van verschillende soorten teksten. Leerlingen proeven van poëzie en leren ook over de basiskenmerken die ze nodig hebben in de derde graad.
Daarnaast zijn er nog tal van aspecten zoals zinsleer, woordleer, gevoelswaarde van woorden, hoe ze beter kunnen worden in luistervaardigheid, taalvariatie, … Maar de leerlingen van Moderne Talen krijgen een extra uurtje en in dat extra uurtje dat wij het plusuurtje noemen gaan wij dieper in op het taalsysteem op zich, maar ook op literatuur. Bovendien krijgen de leerlingen ook de kans om hun vaak nog niet ontdekte creatieve kant te ontplooien.
In de volgende getuigenissen van de leerlingen Moderne Talen van het derde jaar kunnen jullie ontdekken wat er nu zo interessant is aan het vak Nederlands in de Moderne Talen en specifiek in dat extra uurtje, het plusuurtje.
Wat gebeurt er precies tijdens het plusuurtje, en hoe verschilt dat van een gewone les?
Iluna:
‘In dat extra uurtje gaan we dieper in op het taalsysteem en op literatuur. We krijgen ook de kans om onze creativiteit te tonen. Theorie wordt zo gekoppeld aan verschillende werkvormen.’
Tieme:
‘Ja, dat klopt. Het is heel anders dan de normale les, want daar leren we eigenlijk alleen maar theorie.’
Lore:
‘We zien inderdaad minder theoretische leerstof, maar gaan echt creatief aan het werk. Zo hebben we bijvoorbeeld al posters gemaakt over de top 10 van taalfouten, een liedje omgevormd tot een eigen tekst en bladwijzers met positieve spreuken. Die zijn we dan gaan verspreiden in de boeken van de bibliotheek tijdens de week van de geestelijke gezondheid.’
Welke activiteiten of opdrachten zijn je het meest bijgebleven, en waarom?
Iluna:
‘Creatieve opdrachten zoals zelf teksten schrijven op basis van een liedje. Dat was anders dan gewone oefeningen en het liet me goed nadenken over mijn taalgebruik.’
Lore:
‘Voor mij was dat ook wel het liedje. Ik koos voor een liedje met een emotionele waarde en heb dat zo toegepast in mijn tekst. De reactie van mijn medeleerlingen en mijn leerkrachten waren heel positief.’
Ruben:
‘De posters maken over spelfouten, maar ook de bladwijzers waren leuk om te maken en zeker om ze daarna in de bib tussen de boeken te gaan stoppen.’
Fleur:
‘Ik vond het maken van de posters en het creëren van een eigen tekst rond een liedje het leukste om te doen, omdat we het in de andere lessen niet of zelden doen. Zo kun je ook je creatieve kant eens laten zien.’
Heb je het gevoel dat je door het plusuurtje beter bent geworden in talen?
Tieme:
‘Toch wel een beetje, want bijvoorbeeld door die posters maak ik nu bepaalde fouten niet meer die ik vroeger wel maakte. Ik zou zeggen dat mijn ‘taalniveau’ gestegen is.’😊
Lore:
‘Talen zijn altijd mijn beste vakken geweest, Frans en Engels lagen mij al sinds kleins af beter dan wiskunde. Zelf vind ik het wel fijn dat we ons meer gaan verdiepen in bepaalde onderwerpen zoals poëzie of literatuur.’
Ruben:
Niet per se een gevoel dat ik beter ben geworden in talen, maar wel dat ik handiger ben geworden met teksten bijvoorbeeld, want dat merk ik zelf op wanneer ik nu een tekst moet lezen.
Fleur:
‘Ja, mijn begrijpend lezen is altijd al een werkpuntje geweest en dat zal ook altijd zo blijven, hoeveel ik er ook voor werk, maar mijn leerkracht helpt mij er keigoed mee. Ze geeft mij bijvoorbeeld extra oefeningen hierop, zodat ik daar thuis op kan oefenen. Dat is handig natuurlijk. Ik heb wel echt het gevoel dat ik al verbeterd ben in begrijpend lezen.’
Werk je in het plusuurtje anders samen met klasgenoten dan in andere lessen? Hoe dan?
Iluna:
‘We werken sneller in groepjes en schamen ons minder voor wat anderen van ons vinden.’
Tieme:
‘Ja, in het plusuurtje ben je veel meer met elkaar bezig en geef je (meestal) meer antwoorden. Het is niet dat je de hele tijd met elkaar praat, maar je hebt wel meer klasgevoel.’
Lore:
‘We zitten maar met vijf in de klas, dat maakt het natuurlijk ook anders, maar ik heb wel het gevoel dat we veel hechter zijn. Onze groep vind ik een heel fijn groep, daar kan ik echt mezelf zijn.’
Ruben:
‘Ja, dat denk ik wel omdat we maar met zo’n kleine klasgroep zijn en het is op die manier vaak veel leuker om samen te werken in een kleine klas want dan kunnen we zoals klas samenwerken.’
Fleur:
‘Ja, dat doen we zeker, we hebben in het aparte groepje moderne talen een betere band met elkaar en het is gezellig. We moeten ook vaak samenwerken en dat is dan zeker leuk om te doen ‘MODERNE TALEN ON TOP’.
Tot slot: Was er een moment waarop je jezelf verraste — iets wat je niet dacht te kunnen?
Iluna:
‘Een tekst schrijven waar je een liedje een beetje in moest verwerken. Ik dacht niet dat het zo goed ging gaan.’
Lore:
‘Mijn klasgenoten en leerkracht verrasten mij wel met hun reactie op mijn liedjestekst. Ik liet mijn hand gewoon schrijven en mijn hoofd de ideeën stromen. Als ik het zelf las dacht ik ‘Het kan er mee door.’ maar zij waren er erg van onder de indruk en ik kreeg vele complimenten.’
Ruben:
‘Nee, dat niet echt, het is gewoon een leuk moment tussen de andere vakken heen elke week weer dat plusuurtje maar het blijft wel school en ik ben daarbij nog niet verrast van mezelf.’
Tieme:
‘Nog niet. Misschien in de nabije toekomst.’😉