Interview met Cas Bartolomeus en Bart Lens
De Broederschool Stekene biedt een technisch-wetenschappelijke studierichting in de doorstroomfinaliteit, gericht op leerlingen met een brede algemene interesse en speciale interesse in wiskunde, wetenschappen en technologie (STEM).
Deze richting combineert een brede algemene vorming met natuur- en technisch-wetenschappelijk denken en vaardig zijn. Leerlingen gaan onderzoekend, experimenterend, transfertgericht en exploratief aan het werk binnen de kernwetenschapen zoals mechanica, elektriciteit-elektronica, fluïdomechanica, themodynamica, chemie en informaticawetenschappen. Ze zijn vaardig in het modelleren en engineeren, en denken in functie van het concept. Hoog tijd voor een praatje met twee leerlingen uit deze niet-zo-gekende studierichting om te vragen wat zij van deze opleiding vinden.
Hallo Bart en Cas. Fijn dat we jullie mogen interviewen. Stel jullie zelf eens even kort voor.
Cas: ‘Ik ben Cas Bartolomeus en ik ben veertien jaar. Mijn hobby’s zijn gitaarspelen. Ik ga ook naar de fitness en ik ben ook marine cadet.’
Wat is dat marine cadet? En wat doe je daar dan juist?
‘Dat is een soort jeugdbeweging. We leren veel over defensie. Leren overlevingstechnieken, knopen maken, en leren ook varen.’
Bart: ‘Ik ben Bart Lens, ik ben veertien jaar. Mijn hobby’s zijn judo en paardrijden. En ik doe ook een beetje fitness.’
Na de eerste brede graad, waar jullie moderne wetenschappen volgden, moesten jullie een nieuwe studiekeuze maken. Niet gemakkelijk, hè? Er zijn zoveel richtingen die jullie kunnen volgen. Jullie kozen voor Technologische Wetenschappen. Wat houdt die richting juist in?
Cas: ‘Deze richting is een wetenschappenrichting. Dat betekent met vijf uur wiskunde, maar dan ook met meer technologische vakken, zoals mechanica en engineering, en minder vakken zoals biologie en chemie en dergelijke.’
Bart, wat vind je er tot nu toe van? Heb je een goeie keuze gemaakt?
Bart: ‘Ik vind het een heel leuke richting. Ik heb deze zelf gekozen, omdat ik ook liever wetenschappen, wiskunde en engineering doe dan talen, want ik ben ook niet zo heel goed in talen.’
Cas, had jij direct voor technologische wetenschappen gekozen of twijfelde je nog tussen een andere richting?
Cas: ‘Bij mij was er ook nog de twijfel tussen natuurwetenschappen, omdat we de keuze voor later nog zo breed mogelijk wilden houden. En met deze richting kies je wel iets specifieker de technologische kant. Maar omdat deze richting toch echt van mijn interesse ligt, heb ik toch voor technologische gekozen.’
Nieuwe vakken
Werd je goed voorbereid op je keuze? Wist je eigenlijk wat technologische wetenschappen juist betekende?
Bart: ‘We werden vanuit de school heel goed begeleid. Ze hebben ook heel veel uitleg gegeven over hoe moeilijk de wiskunde ging zou zijn, welke extra vakken we zouden krijgen en wat die inhouden.’
Zijn er nieuwe vaardigheden die je echt al bijgeleerd hebt dit jaar, waar je voordien nog nooit mee kennis had gemaakt? Wat is nieuw?
Cas: ‘Vooral veel van elektriciteit hadden we de afgelopen jaren niks van gezien. En ook werk met elektriciteit, solderen en zo. Dat zijn echt wel nieuwe dingen. Ook de theoretische kant achter de praktijk wordt benadrukt.’
Bart, is er een vak of een project waar je elke keer naar uitkijkt op school?
Bart: ‘Ik kijk altijd wel uit naar engineering, omdat ik het heel leuk vind om bijvoorbeeld met elektriciteit dingen in elkaar te steken, lampjes. Nu zijn we iets aan het uitdenken voor de bedenkersbeurs. Dat zijn fijne lessen! Theorie en praktijk zijn echt wel gekoppeld aan elkaar.’
Wat vind je moeilijk of vooral uitdagend in deze richting?
Cas: ‘Ik vind de wiskunde veel moeilijker vergeleken met de afgelopen jaren. En ook mechanica is zeker geen gemakkelijk vak. Het tempo in het algemeen bij andere vakken ligt veel hoger dan vorig jaar. Dus het is in het algemeen wel uitdagender.’
Bart: ‘Soms heb je leuke vakken, soms minder leuke vakken. Maar het lessenschema vind ik nu wel goed. Minder algemeen en meer vakken waar ik me in interesseer.’
Ingenieurs van de toekomst
Hebben jullie al een idee wat je later wil worden of wat je verder wil studeren?
Cas: ‘Ik wil sowieso naar de hoge zeevaartschool in Antwerpen. Dus daar is deze richting wel ideaal voor. Ik zou daar graag een wiskundig-technische functie willen uitoefenen.’
En Bart, heb jij al een idee welke studie of job je later wil doen?
Bart: ‘Ik wil sowieso iets bij Defensie doen. Maar ik wil eerst wel verder gaan studeren voor ingenieur omdat ik denk dat ik met die opleiding wel iets kan betekenen bij Defensie.’
Tot slot; is er nog iets dat je belangrijk vindt voor de leerlingen die nu in het tweede jaar zitten om hen te laten weten als ze geïnteresseerd zijn in deze richting?
Cas: ‘Ik denk dat technologische wetenschappen vaak gezien worden als niveau onder natuurwetenschappen. Maar ik denk dat dat beeld verkeerd is. Ze moeten deze richting zeker niet te onderschatten. Je moet hard studeren maar het leuk is dat we weten waarom.’
Heel erg bedankt voor het interview en jullie tijd. Succes nog bij jullie studieloopbaan. Ik wens jullie een mooie toekomst toe!