Sinds twee jaar biedt Stekene deelfietsen aan van de firma Donkey Republic. Een fiets huren is eenvoudig: je ontgrendelt een fiets met een app en gaat op weg. Een enkele rit kost 3 euro, maar ook abonnementen zijn mogelijk.
‘Het gebruik van deelfietsen zit in de lift,’ vertelt Carl Ivens, schepen van mobiliteit. ‘In 2024 is het aantal ritten met 10% gestegen in vergelijking met 2023. Die trend zet zich dit jaar verder. Van januari tot juli 2025 vonden er 511 verhuurmomenten plaats die uit meerdere ritten kunnen bestaan. Omgerekend gaat het om 908 ritten door 135 gebruikers en goed voor 3075 kilometers. De voorlopig best presterend maand van 2025 is mei qua verhuur en januari qua ritten. 60 % van de verhuur bestaat slechts uit 1 rit, de overige 40% bestaat voornamelijk uit 2 tot 3 ritten. De meeste verhuurmomenten vinden plaats op zondag, de minst populaire dag blijkt dinsdag te zijn. Het gebruik ligt voornamelijk hoger in de vroege ochtend en in de namiddag.’
Werking
‘Je kan ook buiten het gebied fietsen zonder een boete te krijgen, als je de fiets daarna aflevert aan een fietshub. De gebruiker krijgt, wanneer die de rit wil afsluiten buiten een hub, een pop-up met de waarschuwing dat zij de fiets willen parkeren op een niet-geoorloofde locatie. Gaan zij toch over tot parkeren, dan ontvangen ze een boete. De hoogte van de boete hangt af van de afstand tot de dichtstbijzijnde hub. Bevindt de fiets zich verder dan 5 km van een hub, dan beschouwen we deze als verloren en krijgt de gebruiker een boete ter waarde van een nieuwe fiets. Het afgelopen jaar werden gemiddeld 9,9% van de verhuurde fietsen in Stekene verkeerd geparkeerd,’ vertelt Stijn van der Sluis, Accountmanager bij Donkey Republic.
Uitbreiding naar Hulst
‘Er zijn momenteel 3 actieve hubs in Stekene: parking Centrumzone (Polenlaan) in Stekene, in de fietsenstalling vooraan de gemeenteschool Reynaerdijn (Stationsstraat) in Kemzeke en op de hoek van de Koebrugstraat met de Brugse Heirweg in Klein-Sinaai.’
‘Gemeente Stekene gaat in onderhandeling om ook in Koewacht en Hellestraat fietshubs in te richten. Fietshubs kunnen namelijk in belangrijke mate bijdragen tot het ontsluiten van de deelgemeenten ten noorden van de N49 waarbij inwoners die geen gebruik meer kunnen maken van de bus daarheen, toch met een deelfiets thuis geraken en vice versa.’
‘Sinds kort is het systeem van deelfietsen ook grensoverschrijdend. Wie naar Hulst wil rijden kan er zijn deelfiets droppen en omgekeerd kunnen inwoners van Hulst met hun deelfiets de verplaatsing naar Stekene maken.’
Deel van mobiliteitsoplossing
‘De deelfietsen zijn een initiatief van Interwaas en als gemeente Stekene hebben wij ons aangesloten bij de uitrol van het systeem in het Waasland. Voor de gemeenten zijn er geen extra kosten aan verbonden. Deelfietsen zijn een aanvullende oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk, onder meer voor toeristische doeleinden. Maar ook door het grotendeels wegvallen van busverbindingen naar Hellestraat en Koewacht dragen deelfietsen bij tot de mobiliteit van de inwoners. Ik ben overtuigd van het potentieel mits de fietsen goed onderhouden blijven en het aantal achtergelaten fietsen tot een minimum herleid wordt.’
Quote:
‘In 2024 is het aantal ritten met deelfietsen met 10% gestegen in vergelijking met 2023. Die trend zet zich dit jaar verder.’
Carl Ivens