Filip De Beleyr restaureert oldtimer motorfietsen met liefde en passie

Toen Filip De Beleyr (62) uit Kemzeke 7 jaar was kreeg hij van Sinterklaas een meccanodoos vol plaatjes, blikjes, vijsjes, boutjes, sleutels… dat was zijn ding. Filip bouwde er kranen, auto’s en treinen mee, uren sleutelde hij onafgebroken aan één stuk. Zijn vader voorspelde: ‘Het zal nen mechanieker worden.’ Hoe kon hij het weten!

‘Af en toe ging ik ravotten met vele andere kinderen uit de buurt op het erf bij boer Aben,’ vertelt Filip. ‘De boerin reed toen met een Solex brommer. Af en toe, als ze het niet zag, zette ik me er eens op en reed ik er ‘in mijn gedachten’ stiekem mee weg. Thuisgekomen vertelde ik mijn moeder dat ik later graag een moto zou willen hebben. Ze lachtte het weg en had een alternatief. Met houten spelden voorzag ze mijn fiets van speelkaarten. Als ik reed likten die dan tegen de spaken van mijn wielen en deden zo aan een motorrijtuig denken. Ik was in de wolken, voor even toch althans.’

Geluidsmuur

‘Ik werd 16. Mijn broer had een Hondabrommertje van zijn vrouw in de garage staan, waar niet meer op gereden werd. Ik kreeg het. ‘Enkel gas geven en remmen,’ zei mijn broer. Even de Lamstraat in en testen. Het Hondaatje haalde een snelheid van 40 km/u maar voor mijn gevoel doorbrak ik langzaam de snelheid om de geluidsmuur te doorbreken. Oooh, hemels!’

‘Van mijn 14 jaar werkte ik in de grote vakantie in een Ford garage. Kwestie van techniek beter in de vingers te krijgen en wat bij te verdienen. Op school volgde ik automechanica, zou echt niet geweten hebben wat anders. Zag daar mijn brommercollega’s toe komen met toch wel ander materiaal. Brommers met versnellingen die me prompt voorbij vlogen. DAT moest ik ook hebben. Mijn Honda verkocht, legde al mijn gespaarde geld bijéén en kocht van een maat een Zundapp met 3 versnellingen. Hij dateerde van 1960 en was dus ouder dan ikzelf was. Aftands doch dat was geen probleem. In een mum van tijd gooide ik hem uit elkaar en tufte hij zoals weleer. Mijn passie was geboren’

‘Algauw kwamen er vrienden langs om ‘even naar hun brommer te laten kijken’.  Mijn ouders waren vlassers geweest en op de hof stond een grote werkeloze vlasschuur die ik omtoverde tot ‘mijn werkplaats’. Zo bracht ik mijn gelukkige jeugd door.’

Sleutelen aan jeeps

‘Nadat ik de schoolbanken verliet vond ik niet echt gepast werk, de economie deed het niet goed toen. De oproepbrief van het leger viel in de bus en ik werd technieker in het leger. Daar mocht ik aan jeeps, vrachtwagens en wapens werken. Helemaal mijn ding. Er reden zelfs nog stokoude Minerva’s rond. Mijn legertijd vloog, tot mijn spijt, voorbij.’

‘Net afgezwaaid stond Kurt De Block aan mijn deur. Of ik niet bij autobussen Weyn in de garage wilde beginnen. Tja, autobussen dacht ik. Voorlopig kan ik daar al beginnen, we zien wel en 40 jaar later werkte ik daar nog. Hun werkplaats was niet modern maar er was alles wat ik wilde: freesmachine, draaibank, halfautomaat, enz. En het mooiste was dat ik het allemaal mocht gebruiken waarvoor nog steeds dank. Nu kon ik me echt verdiepen in mijn passie: oldtimer moto’s restaureren.’

Persoonlijke draai

‘Mijn allereerste was een Sarolea van 1949 van het Belgisch leger. Velen volgden, mijn laatste een FN van 1949. Ik heb ook vooroorlogse racemotoren gerestaureerd waarmee ik het circuit op ging of in Bilstein ging triallen met een 1968 Bultaco. Ik ben er dan ook trots op dat ik in meerdere oldimermagazines met een restauratie heb mogen pronken.’

‘Ik rijd graag met de motorfiets doch ik betrap mezelf steeds dat het werken aan en restaureren van, minsten even leuk is voor mij. Ik zie het zo: je begint met een onnoemelijk aantal onderdelen die je stuk per stuk in hun oude gedaante omtovert. Dan begin je op te bouwen en ziet je project groeien. Je doet opzoekingen hoe het origineel geweest is, gaat onderdelen opsporen, beurzen bezoeken, dingen terug chromeren, enz.’

‘Op het laatste geef je er een persoonlijke draai aan. De eeuwige uitdaging voor mij was steeds het originele te verbeteren. Betrouwbaarder maken. Dat was op mijn werk ook steeds mijn drijfveer. Als dat dan werkt ben je een tevreden man. Naar de eerste testrit kijk je dan maanden uit. Ik kan dan uren tevreden naar de moto kijken, als een beeldhouwer die geniet van zijn kunstwerk. Misschien klinkt dat raar maar zo voelt dat voor mij.’

Snelheidswedstrijden in Kemzeke

‘Eigenlijk zat het al van bij mijn geboorte in mijn bloed. Met grote ogen luisterde ik naar de avonturen van mijn vader. Hij wist me te vertellen dat er te Kemzeke in de jaren ’30 en ’40 snelheidswedstrijden werden verreden met de moto. Het dorp werd dan afgezet zoals de wielerkoers nu. Dan mocht iedereen van Kemzeke en uit de buurt mee rijden met zijn moto. De eerste 3 kregen een prijs en de bevolking mocht gratis komen kijken. Ook mijn vader reed mee met een DKW. Echter als de plaatselijke kampioen Gislain Calle meereed wist de rest dat ze voor de 2de plaats streden. Hij was het grote talent. Ook de motorcros in het Gelaag was zeer bekend. Lang vervlogen tijden…’

‘Mijn droom is nog steeds eens een evenement te organiseren op Kemzeke of Stekene met oude motorfietsen. Mischien komt dat er nog wel eens van.’

Quote:

‘Ik rijd graag met de motorfiets doch ik betrap mezelf steeds dat het werken aan en restaureren van, minsten even leuk is voor mij.’

Filip De Beleyr

Meer nieuws in deze categorie

We gebruiken cookies om het verkeer op onze website te analyseren, en eventueel te delen met onze sociale mediapartners. View more
Cookies settings
Accepteren
Weigeren
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie zijn we

Ons site adres is: https://www.gazetvanstekene.be.

Comments

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren. Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar dienst indien je dit gebruikt. De privacybeleid pagina van de Gravatar dienst kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

Media

Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de site kunnen de afbeeldingen van de site downloaden en de locatiegegevens inzien.

Cookies

Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en site in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor je gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig. Indien je onze inlogpagina bezoekt, slaan we een tijdelijke cookie op om te controleren of je browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit. Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met je login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van je account, worden login cookies verwijderd. Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere sites

Berichten op deze site kunnen ingesloten inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, enz.). Ingesloten inhoud van andere sites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere site heeft bezocht. Deze sites kunnen gegevens over je verzamelen, cookies gebruiken, extra tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief het vastleggen van de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die site.

Met wie we je gegevens delen

Als je een wachtwoord reset aanvraagt, wordt je IP-adres opgenomen in de reset e-mail.

Hoelang we je gegevens bewaren

Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren. Voor gebruikers die zich op onze site registreren (indien aanwezig), slaan we ook de persoonlijke informatie op die ze verstrekken in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen op ieder moment hun persoonlijke informatie bekijken, bewerken of verwijderen (behalve dat ze hun gebruikersnaam niet kunnen wijzigen). Site beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en bewerken.

Welke rechten je hebt over je gegevens

Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben wissen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar je gegevens naar toe worden gezonden

Mogelijk worden reacties van bezoekers gecontroleerd via een geautomatiseerde spamdetectie service.
Save settings
Cookies settings