Het was nog maar half twee in de namiddag op zaterdag 6 september toen Bizkit Park het hoofdpodium van Crammerock 2025 begon af te breken met een ijzersterke nu-metal setlist. Een vroeg uur voor een festivalband, maar dat hield de mannen uit het Waasland niet tegen om er hun grootste wall of death ooit uit te persen. Het publiek, onder wie ook veel jongeren, liet direct alle remmen los om ‘vroeg te pieken’. Sommigen gingen zitten en begonnen spontaan te roeien op de plankenvloer. ‘We wisten niet goed wat dat betekende, maar het was wel indrukwekkend,’ lacht de band achteraf.
Energie én bescheidenheid
Bizkit Park is geen doorsnee coverband. Hun shows zijn een explosie van energie die de originele nu-metalhelden uit de jaren ’90 en 2000 eer aandoet, maar altijd met hun eigen stempel. ‘Zingen en tegelijk staan rondspringen op een podium is topsport,’ vertellen Bart en Niko. Dat merk je ook aan hun voorbereiding: van stemopwarming tot stretchen en zelfs een potje Yahtzee of Triominos om helemaal in de zone te komen.
Toch blijven ze opvallend bescheiden. Merch? Daar doen ze niet aan mee. ‘We geven liever iets weg als aandenken. Dat deden we vandaag op Crammerock ook. Er zijn mensen naar huis gegaan met plectrums en drinkflesjes van Bizkit Park. Je moet gewoon geluk hebben om er eentje te vangen. Zo blijft het plezierig. Laat mensen hun geld maar spenderen aan bands die hun eigen muziek maken en opnemen.’
Generaties verbonden door muziek
De timing van hun succes is opmerkelijk. Het genre dat ooit vastgepind leek op de jaren ’99-2000, kent een heropleving. Bizkit Park staat zo op de grens tussen nostalgie en ontdekking. ‘Het is fijn om te zien dat muziek waar wij mee opgegroeid zijn terug betekenisvol is. En dat jongeren die toen nog niet geboren waren, het nu omarmen. Het overstijgt de generaties.’
Een festivalzomer om in te kaderen
Met passages op onder andere Campo Solar, Kneistival, de Lokerse Feesten en nu Crammerock, kan de band terugkijken op een rijkgevulde festivalzomer. ‘Het was een mooie zomer,’ klinkt het eensgezind. ‘We speelden soms op de gekste tijdstippen, bijvoorbeeld na de headliner, of tussen bands waar we op het eerste zicht niet echt bij passen. Het contrast maakt het leuk. Van metalfestivals tot een stadsfeest: ons feest blijkt overal te werken.’
Dit najaar trekken ze nog richting Nederland, Duitsland en Zwitserland. Hun eindejaarsconcert in Trix is intussen uitverkocht (‘you snooze, you lose’), en voor 2026 houden ze hun plannen nog even geheim. Toch dromen ze luidop. Afterparty op Rock Werchter? Nog eens Stubru snowcase? Een metalcruise? Met een tourbus door Europa? Of misschien Tomorrowland? Alles kan.
Maar of het nu in Stekene is of in de Azoren, de essentie blijft dezelfde: Bizkit Park is een band van topmuzikanten die met volle overgave spelen, maar altijd met beide voeten op de grond blijven. ‘We zijn geen tribute-band. We zijn Bizkit Park. De show is helemaal van ons.’
